Araçlarýmýzýn kalbi olan motorlar çalýþma koþullarýna baðlý olarak zaman içerisinde aþýnýrlar.
Motor yenileme, ya da halk arasýnda daha çok bilinen ismi ile rektifiye, aþýnmýþ bir motorun standartlara uymayan parçalarýnýn (silindirler, pistonlar, krank mili, vb.) çeþitli talaþlý iþlemler uygulanarak ve deðiþtirilerek tekrar ilk günkü gibi çalýþýr hale getirilmesidir.
Millimetrenin binde biri hassasiyetinde gerçekleþtirilen bu talaþlý iþlemlerin yapýlabilmesi otomobil servislerinde bulunan ekipmanlardan çok farklý cihazlar, hassas torna ve taþlama makineleri ve uzman iþgücü gerektirmektedir.
Bundan dolayý otomobil servisleri motor rektefiye iþlerini çoðu zaman "Motor Yenileme Firmasý" diye adlandýrdýðýmýz iþ ortaklarý ile gerçekleþtirirler.
Aslýnda rektifiye dediðimiz þey motorda yapýlan iþlerden sadece bir tanesidir.
O da silindirlerin ovallik yada konikliði durumunda düzeltilmesidir. Ama "Motor Yenileme" yada "Motor Revizyonu" dediðimiz zaman iþin içine; krank taþlama, silindir kapak taþlama, silindir bloðunun yüzeyinin taþlamasý, supap yuva taþlama, ana yatak bara, kol yatak bara, honlama, krank çatlaklýk kontrolü ve silindir çatlaklýk kontrolü gibi bir çok iþ girer.
Aþýnma þekil deðiþtirme gibi çeþitli nedenlerle arýzalanýp gücünün bir kýsmýný yitirmiþ bir motordan tekrar yaralanabilmek için, motor ve elemanlarýnýn (parçalarýnýn) bir dizi iþlemlerden geçirilmesi gerekir. Bu iþlemlerin tümü " motor yenileþtirme "yi oluþturur.
Bu alanda "motor tamiri" , "motor onarýmý" , "motor yenileme" ve "motor revizyonu" gibi oldukça deðiþik kavram ve terimler kullanýlmaktadýr.
Krank Taþlamasý
Motorun çalýþma esnasýnda krank mili muylularý ile yataklar arasýnda milimetrenin yüzde biri kalýnlýðýnda yað filmi oluþur. Yüzey pürüzlülük toleranslarý içinde olmayan bir krank milinde parçacýklar ve diðer atýklar krank miline takýlýr ve mikroskobik çatlakçýklar oluþturur. Bu olay yataklarýn aþýnmasýna yað filminin bozulmasýna ve motor ömrünün kýsalmasýna sebep olmaktadýr.
Silindir Rektefiye
Aþýnarak toleranslarýnýn dýþýna çýkmýþ motor bloklarý malzeme yapýsý , sertlikleri ve motor üretici firma spesifikasyonlarý göz önüne alýnarak orjinal ölçülerine göre rektifiye üretim hattýmýzda iþlenmektedir.
Honlama
Motorlarýn ömrünü ve performansýný belirleyen en önemli üretim prosesi honlamadýr. Honlama makinelerimizde uygun kesme sývýsý ve taþ seçimi yapolarak silindirlerde istenen yüzey pürüzlülük deðerleri elde edilmektedir.
Ana Yatak Bara
Motor bloðunun ana kepleri arasýnda yatak sarma, hararet , vuruntulu calýsma , krank kesme , blok kaynaðý gibi nedenlerden oluþan eksenal kaçýklýk , ovallik ve konikliklerin ortadan kaldýrýlmasý için yapýlýr.
Kol Yatak Bara ve Honlama
Piston kollarýndaki kol burçlarýnýn piston pim ölçüsüne göre ve kol yatakalarýnýn iç çap ölçülerini spesifikasyonlara göre talaþ alma iþlemi yapar.